Kräftskiva, een traditioneel zweeds feest. - Reisverslag uit Tanumshede, Zweden van Mark Aarts - WaarBenJij.nu Kräftskiva, een traditioneel zweeds feest. - Reisverslag uit Tanumshede, Zweden van Mark Aarts - WaarBenJij.nu

Kräftskiva, een traditioneel zweeds feest.

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Augustus 2007 | Zweden, Tanumshede

Op vrijdagavond hebben we met een aantal zweedse vrienden/collega's van Micca een traditioneel zweeds feest gevierd. Dit vond plaats in ons appartement, en het feest heet "kräftskiva" (letterlijk kreeftschrijf). Je spreekt het heel anders uit dan je het schrijft. Dit feest vind traditioneel plaatst in augustus/september. En het houdt in dat je met vrienden en/of familie samen lekker zeekreeftjes en garnalen eet die je zelf moet pellen.(die garnalen waren trouwens fucking duur.. 20 euro per kilo! ongepeld!)
Daarbij heeft iedereen leuke mutsjes op. Ook worden tijdens het feest drankliedjes (snappsvisor) gezongen. Na ieder liedje moet je een slok drank nemen.
Ook als tussendoor iemand skål zegt moet iedereen zijn glas heffen, ook skål zeggen en weer een slok nemen. Dit kan gewoon bier zijn maar eigenlijk zou het snapps moeten zijn.

Na het eten zijn we in onze huiskamer gaan zitten en hebben we gekletst, gedronken en muziek geluisterd.

daarna zijn we nog met een aantal op stap geweest in Grebbestad.