Hummerfiska! - Reisverslag uit Resö, Zweden van Mark Aarts - WaarBenJij.nu Hummerfiska! - Reisverslag uit Resö, Zweden van Mark Aarts - WaarBenJij.nu

Hummerfiska!

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

06 Oktober 2007 | Zweden, Resö

Hallo allemaal!

Alweer een nieuw berichtje!
Maar ik heb dan ook weer iets interessants om te vertellen.

Afgelopen woensdag werden Micaela en ik ineens uitgenodigd om een keer mee te gaan hummerfiska(kreeften vissen). Een man die vaak bij Statoil (Micaela's werk) komt heeft een eigen boot en vroeg of we mee wilden om zijn kooien te controleren. Nou, dat wilden we natuurlijk wel!
Zo gezegd zo gedaan. We hadden eerst ff regenjassen geregeld en toen op naar de boot. De boot was een redelijk vette boot. Uitgerust met sonar, radar en een radio. Ook hing er een dikke 90pk buitenboordmotor aan (zie foto).

Het hummerfiska mag alleen maar tijdens het seizoen. Het seizoen begint de eerste maandag van oktober. De eerste kreeften zijn goud geld waard in de grote stad. Mensen uit Stockholm hebben in Göteborg de eerste kreeften voor 2200kroon per kilo gekocht (=ongeveer 240 euro). Kreeften zijn sowieso duur je betaald daar makkelijk tussen de 400 en 600 kroon voor bij een viswinkel (45-65 euro). Dit jaar was niet zo’n goed seizoen volgens Peter (de visser). Hij had er tot nu toe maar 16 gevangen. Vorig jaar had hij er de eerste dag alleen al 12.

Het vangen van kreeften werkt met kooien, in die kooien stoppen ze oude gezouten vis. De kooien worden in zee gegooid en blijven op de bodem liggen. Aan de kooien zitten boeien om ze weer op te kunnen takelen. Normaal is dat takelen een heel karwei, maar Peter had een elektrische takel aan boord.
Ons visavontuur was niet zo lucratief. We hebben geen enkele bruikbare kreeft gevangen. En dat terwijl we 11 kooien hebben gecontroleerd. Wel een paar vrouwtjes met eitjes(zie foto) maar die moet je dan teruggooien. En eentje was te klein, ze moeten namelijk minstens 80mm zijn van kop tot waar de staart begint. Ook hebben we wat krabben gevangen maar die leveren navenant niet genoeg op volgens Peter. Ook wat zeesterren, een schol en een kabeljauw.
Het varen over de zee zelf was prachtig. Overal rotseilanden, reigers en we hebben ook 1 zeehond gezien. Die hebben we ook op de foto staan maar hij was veel te ver weg om goed te zien.
Met 90pk konden we ook behoorlijk hard, 30 knopen (55km/u) en dat is best hard over het water. Ook hebben we nog koffie gedronken op zee, met koekjes! En de hond van peter was ook mee. Al met al leuk om een keer meegemaakt te hebben!

Op school gaat het trouwens ook nog steeds prima. We zijn tegenwoordig veel aan het schrijven. Ik heb zelfs al een hele brief in het zweeds geschreven! Het Nederlandse meisje, Anne is sinds deze week ook bij mij in de klas gekomen. Nu kan ik dus lekker Nederlands ouwehoeren. Ik ga nu ook echt aan de gang met een baantje zoeken. Misschien schoonmaker ofzo als ik maar wat geld ga verdienen want zo schiet het niet echt op.

De groeten maar weer!

• 06 Oktober 2007 - 13:45

Anne:

Tsss, dat noemen ze 'bedrägeri' (valsspelen) hier. Een radar etc. Je moet het op gevoel doen ;) Antons ouders hadden tot nu toe nog niets gevangen. Geen goede plek. Maar ze hebben nu 3 kooien i.p.v 2 haha. Ben benieuwd. Gaan vast vandaag of morgen even kijken.
    Tot maandag!

• 06 Oktober 2007 - 13:56

Mark A:

Die sonar is niet voor het vinden van de kreeften hoor! Maar om te weten hoe diep het is en wat voor ondergrond. Ik hoop dat jullie wat vangen! Tot maandag!

• 06 Oktober 2007 - 16:27

Mieks:

Hee Mark!
    Echt leuk om zo te lezen wat je daar in 't Zweedse allemaal meemaakt! Ook ik ga een avontuur(tje) tegemoet...kga namelijk met een vriendin 6 weken in Afrika reizen (Zuid-Afrika, Nambibie, Botswana, Zimbabwe en Zambia):D:D:D! Is 't niet raar zo, nu dag en nacht bij Micca kunnen zijn?
    Tot weer!
    x Mieks

• 07 Oktober 2007 - 06:23

Suus En Tim:

Heey daar!
    zo.....weer een hoop gemist kom ik achter. Sorry we waren helemaal vergeten dat jij je eigen "dagboek"had :(
    Super om te lezen allemaal. Ben ook echt blij dat we al langsgeweest zijn, dan hebben we er iets meer beeld bij allemaal!
    Bij ons allemaal heel druk geweest.
    Het huis is allemaal rond, de stukken liggen al bij de notaris. De grote verbouwing kan dus van start:) We hebben er super veel zin in. Jullie komen zeker bij ons langs als jullie hier zijn toch!?
    Ik zal bij deze beloven je trouw te volgen in je berichten die je hier plaatst! Enne veel foto's plaatsen hoor, vinden die hollanders leuk!!!!

Dikke kus! ook voor Micca :x
    Tim en Suus

• 07 Oktober 2007 - 06:24

Tim En Suus:

Sorry.... die laatste smiley moest een kusje zijn........o oh....xx